BEHANDELINGEN.

Halfjaarlijkse controle, mondzorg (preventie en instructies), tandvlees behandelingen (gingivitis, parodontitis)

HALFJAARLIJKSE CONTROLE

Veel mensen zijn gewend dat een tandarts de halfjaarlijkse controle uitvoert. Bij praktijk White kan dit op aanleiding van de patiënt uitgevoerd worden, wel zijn wij van mening dat een tandarts controle en behandeling niet uitgesloten kan worden. Daarom staan wij open voor een hechte samenwerking met uw eigen tandarts, zodat we samen de beste zorg voor u kunnen garanderen.

PREVENTIE

Veel problemen zijn te voorkomen met een goede mondhygiëne en de juiste reiniging. Wij passen de instructies bij iedere patiënt persoonlijk aan, wat voor u de beste resultaten zal geven. Iedereen, jong of oud, is gebaat bij een een goede poetscontrole, de juiste uitleg en bijsturing waar het nodig is om gaatjes en andere tandvleesproblemen te voorkomen. Zeker bij kinderen is het van groot belang om op jonge leeftijd al de juiste poetstechnieken aan te leren. Wij adviseren dit al op jonge leeftijd aan te leren en het regelmatig door de mondhygiënist te laten controleren.

GINGIVITIS BEHANDELING

Bacteriën kunnen zich aan uw tandoppervlak hechten. In combinatie met dagelijks achterblijvende voedselresten, vormt dit tandplaque. Goede reiniging van uw tanden is daarom essentieel.  Bij Praktijk  White raden wij hierom aan om regelmatig bij de mondhygiënist langs te gaan. Wij kunnen u helpen gingivitis te voorkomen door behandelingen en de juiste instructies.
Gebeurt dit niet, dan kan deze plaque zich verharden en zich vormen tot tandsteen. Tandsteen is ruw aangelegd en hierdoor hechten bacteriën zich sneller. Wanneer teveel bacteriën in uw mond plaatsvinden, zal het tandvlees ontstoken raken. Deze ontsteking wordt gingivitis genoemd. Gelukkig kan dit behandeld en weer gezond gemaakt worden door het verwijderen van het tandsteen.

PARODONTITIS BEHANDELING

Wanneer uw tandvlees ontstoken is, zwelt het op. Hierdoor kan het tandplaque samen met het tandsteen onder uw tandvlees terecht komen. Vervolgens kan de aanhechting van uw tandvlees beschadigd raken door de hoeveelheid bacteriën en vervorming van het tandplaque. Hierdoor kunnen de bacteriën het bot doordringen en infecteren. Dit zorgt voor botafbraak rondom de tanden en kiezen (parodontitis). Wanneer deze botafbraak voort gaat, komen uw tanden en kiezen los te staan in het bot. Uiteindelijk leidt dit tot het verlies van tanden en kiezen.
Heeft u parodontitis? Dan dient uw gebit door middel van een parodontale behandeling onder het tandvlees schoongemaakt te worden om de botafbraak te stoppen. Veelvoorkomende klachten bij ontstoken tandvlees. Een ontsteking van uw tandvlees verergert zich vaak gedurende enige tijd. Omdat de ontsteking elke keer iets erger wordt, weten veel mensen regelmatig niet dat zij ontstoken tandvlees hebben. Het tandvlees heeft namelijk gevoelsmatig altijd zo aangevoeld.

Symptomen van ontstoken tandvlees

Wanneer u last heeft van ontstoken tandvlees, kunt u last hebben van de volgende symptomen:
– Bloedend tandvlees. Uw tandvlees hoort bij poetsen of het gebruik van tandenstokers of floss niet te bloeden.
– Gezwollen tandvlees, vaak is er daardoor ook minder ruimte tussen uw tanden om te stokeren.
– Zeer rood gekleurd tandvlees
– Een slechte adem, ontstekingen ontstaan door achter gebleven bacteriën, deze leveren een onaangename geur.
– Vermoeidheid, een permanente ontsteking zorgt ervoor dat uw afweersysteem continu bezig is de ontsteking te bestrijden. Dit kost veel energie.
– Los zittende tanden, indien de ontsteking lang duurt verdwijnt bot waardoor de tanden los in de mond komen te staan.

In een gezonde mond ligt het tandvlees netjes om de tanden en kiezen. Gevoelige tandhalzen ontstaan alléén wanneer het tandvlees is teruggetrokken. Zonder teruggetrokken tandvlees is deze gevoeligheid niet mogelijk. Eenmaal teruggetrokken tandvlees komt niet meer terug.

Waardoor trekt het tandvlees terug?

Als u te krachtig, te langdurig, met te veel druk of met een harde tandenborstel poetst, kunt u letterlijk uw tandvlees wegpoetsen. Ook ontstoken tandvlees (parodontitis) is een oorzaak van terugtrekkend tandvlees. Ontstoken tandvlees ontstaat door een slechte mondhygiëne.

BLOOTLIGGENDE TANDHALZEN

Pijn bij het eten of drinken van warme of koude producten? Of juist als u iets zuurs of zoets neemt? Waarschijnlijk zijn blootliggende tandhalzen het probleem. Als het tandvlees zich terugtrekt, komt de hals en de wortel van de tand of kies bloot te liggen. Op de hals en wortel van de tand of kies zit geen glazuur. Daardoor is de tand of kies erg gevoelig voor invloeden zoals warm, koud, zoet en zuur. Ook ontstaan er gemakkelijk gaatjes in het blootliggende deel. Op een juiste manier poetsen en een goed voedingspatroon zijn erg belangrijk om de gevoeligheid aan te pakken.

ADRES

Barentszplein 2D